Senin, 28 November 2011

RIDHUAN TEE MELANYAK ULTRA KIASU.....

SI ULTRA KIASU......



Berhijrahlah sebelum terlambat
(Sinar Harian 28.11.11)
Artikel ini saya ubah suai sedikit daripada artikel blog ini minggu lalu kerana masih belum disiarkan oleh Sinar Harian. Harap pembaca maklum jika ada pengulangan fakta. Artikel mengenai haji dalam Sinar Harian isnin lalu dikatakan tidak ada ummpph.

Tahun Baru Islam silih berganti. Tema demi tema dipilih untuk menyedarkan umat Islam supaya menjadi lebih baik. Namun, realiti berlaku disebaliknya. Keadaan umat Islam masih sama, malah semakin membimbangkan. Apa yang jelas ultra kiasu semakin kuat dan semakin hari semakin berani. Mereka mempertikaikan kedudukan Melayu dan Islam yang jelas termaktub dalam perlembagaan tanpa rasa segan silu. Selain daripada agama Islam, isu-isu berkaitan Melayu Islam turut dicabar hebat. Kewujudkan Universiti Teknologi MARA (UiTM), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Maktab Sains MARA, Matrikulasi dan sebagainya dijadikan bahan untuk memburukkan Islam dan mempropagandakan ketidakadilan. Sila baca artikel terbaharu ultra kiasu yang mendakwa dirinya seorang profesor. Pelbagai tuduhan dilemparkan kerajaan dan orang Melayu Islam. Termasuklah sistem pendidikan yang kendalikan.

Dakwanya, pelajar bukan Melayu disusahkan dengan peperiksaan Sijil Tinggi Peperiksaan Malaysia (STPM), manakala pelajar Melayu disenangkan melalui peperiksaan di institusi MARA dan Matrikulasi kerana soalan dibuat sendiri oleh guru atau pensyarah di institusi berkenaan. Maka tidak hairanlah katanya, ramai pelajar Melayu mendapat keputusan yang cemerlang setiap tahun kerana soalan telah dibocorkan. Tuduhan ini amat melampau, biadab dan kurang ajar. Beliau tidak sedar berapa ramai pelajar-pelajar Melayu yang turut mengambil STPM? Kenapa beliau hanya merujuk kepada pelajar bukan Melayu sahaja yang mengambil STPM? Inilah agenda yang amat licik dan desperado.

Jika begitulah keadaannya, bermakna, pelajar-pelajar universitipun turut terlibat sama kerana majoriti pensyarah dan pelajarnya adalah orang Melayu (Islam) dan bumiputera. Persoalannya, siapakah yang paling ramai mendapat kelas pertama dan kedua atas setiap kali konvokesyen di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) atau Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS)? Adakah dengan adanya ramainya pensyarah Islam di IPTA, maka soalan-soalan dibocorkan kepada pelajar-pelajar Melayu. Bagaimana pula dengan pensyarah bukan Melayu, adalah soalan tersebut tidak dibocorkan pelajar bukan Melayu?

Kenapa ultra kiasu ini tidak menyebut langsung kewujudan Sekolah Persendirian Cina, Kolej Tunku Abdul Rahman, universiti merdeka seperti Universiti Tun Abdul Razak (UTAR), Universiti Terbuka Wawasan, Universitui AIMST dan ratusan IPTS yang dipunyai oleh bukan Melayu dan ultra kiasu? Tidak cukupkah universiti tersebut untuk menampung bukan Islam yang kurang daripada 40 peratus? Kajilah juga berapa ramai pelajar yang dihantar ke universiti Taiwan dan China? Lihatlah saban tahun bagaimana mereka mendesak kerajaan memberikan biasiswa, penempatan di universiti dalam dan luar negeri untuk subjek-subjek kritikal (perubatan) dan sebagainya. Apakah kemasukan mereka ke IPTA dan IPTS tidak menunjukkan lambakan bukan Melayu berada di menara gading? Kenapa dan mengapa umat Islam sering dijadikan mangsa dan dikatakan rasis, tetapi tidak mereka? Mungkin ada yang mendakwa bukan Melayu menggunakan wang sendiri berbanding Melayu Islam. Apakah benar? Kajilah juga bantuan kerajaan. Ribuan hektar tanah telah dikorbankan untuk pembangunan universiti perkauman seperti UTAR, AIMST dan IPTS yang lain? Apakah bukan Melayu yang kaya raya hari ini semata-mata hasil usaha sendiri tanpa melihat bagaimana sistem yang sedia ada menjadi mereka kaya raya?

Pernahkah orang Islam menuduhkan guru atau pensyarah IPTS memberikan soalan bocor kepada pelajar-pelajarnya? Penulis artikel yang mendakwa dirinya profesor ini sepatutnya membuat penyelidikan yang terperinci. Bila kena pada Melayu Islam dikatakan rasis. Bila kena pada mereka, itu adalah keadilan.

Berapa ramai pelajar Melayu yang gagal di IPTA berbanding pelajar bukan Melayu setiap tahun? Jika tenaga pengajar Melayu membocorkan soalan peperiksaan sudah tentu pelajar-pelajar Melayu sahaja yang akan mendapat markah terbaik. Tetapi hakikat sebenarnya bagaimana? Tuduhan liar, tidak berasas dan amat tidak bertanggungjawab? Adakah semua kemudahan ini dapat dikecapi oleh umat Islam yang menjadi minoriti di China dan India? Adakah umat Islam di sana dibenarkan berkata ini adalah rasis?

Persoalan Syarikat berkaitan kerajaan (GLC), perjawatan di sektor awam dan agihan saham amanah juga dibangkitkan. Buatlah kajian berapa ramai bukan Melayu yang telah dilantik memegang dalam tinggi dan pembuatan dasar. Lihatlah juga apa yang telah berlaku kepada Petronas. Siapakah yang lebih berkuasa, Melayu atau ultra kiasu? Berapa ramai bukan Melayu yang telah dimasukkan menjadi ahli lembaga pengarah Petronas, Maybank, CIMB Bank, Ambank dan lain-lain syarikat kepunyaan Melayu? Berbanding dengan bank-bank dan syarikat bukan Melayu. Berapa ramai orang Melayu dilantik sebagai ‘pak pacak’ (pengerusi/pengarah) untuk mendapat tender dan kontrak kerajaan? Sedangkan Melayu tersebut langsung tidak diberikan peranan? Hanya mendapat gaji dan elaun buta. Saya teramat sedih melihat ‘orang-orang besar dan berpengaruh serta bergelar’ ini diperalatkan. Agenda Melayu dan Islam endah ke mana. Mereka leka dengan wang ringgit yang diumpankan.

Ayuh wahai umatku! Sedarlah, bahawa kita sudah diperalatkan sekian lama. Di luar masih ramai yang merintih kerana merempat di bumi sendiri. Tanyalah orang Melayu yang berada di Petronas betapa sakitnya hati mereka melihat keadaan ini bila mana pekerja Melayu mula dipinggirkan, termasuk pemberian kontrak. Justeru, saya mohon dan merayu kepada Melayu Islam yang memegang jawatan tinggi di Petronas dapat memantau perkara ini. Jangan hanya seronok dan khayal dengan jawatan tinggi yang diberikan. Jawatan itu amanah, laksanakan dengan baik-baiknya. Fikirkanlah sama baik buruknya kepada masa depan agama dan bangsa dalam membuat sebarang keputusan.

Satu persoalan lagi, kenapa tidak dibandingkan dengan lambakan sektor swasta yang dikuasai oleh bukan Melayu melebihi 70 peratus yang rata-ratanya mengambil pekerja bukan Melayu dengan meminggirkan orang Melayu Islam? Usahlah ditanya kedudukan dan penggunaan bahasa Melayu di sana. Langsung tidak dipraktikkan atau didaulatkan. Jika adapun pekerja Islam dan bahasa Melayu digunakan, ia hanya untuk melariskan jualan. Lihatlah bagaimana orang Melayu (termasuk pekerja Indonesia) diperalatkan untuk kepentingan perniagaan mereka.

Berapa ramai pekerja-pekerja Melayu yang diperalatkan tidak dibenarkan solat ketika waktu kerja dan juga solat jumaat. Saya amat hairan kenapa parti-parti politik seperti UMNO, PAS dan PKR tidak sensitif dengan perkara ini. Adakah wajar kita menuduh semua ini salah UMNO, seolah-olah kita tidak bersalah. Pernahkah kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang mengambil berat perkara ini? Adakah syarikat bukan Melayu diberikan surat peringatan oleh kerajaan negeri supaya menghormati pekerja-pekerja Islam untuk menunaikan tanggungjawabnya?

Saya menyeru kepada umat Islam supaya berhati-hati dengan perancangan ultra kiasu yang jelas-jelas bersekongkol dengan musuh Islam untuk memusnahkan Melayu dan Islam. Selaku Cina Islam, saya perlu bangkit mempertahankannya, kerana jika lenyap Islam, maka lenyaplah penganut agamanya, tidak kira sama ada yang lahir Islam atau yang baru memeluk Islam.

Bersempena sambutan Tahun Baharu Islam 1433, bertemakan “persefahaman asas perpaduan ummah”, marilah kita bersefahaman dan bersatu atas nama Islam, menghadapi semua angkara durjana perancangan ultra kiasu bertujuan menghancurkan Islam ini. Berhijrahlah sebelum terlambat, sebelum nasi menjadi bubur. Menangis air mata darah sekalipun tidak akan berjaya mengembalikan nasi setelah menjadi bubur nanti. Selamat Menyambut Maal Hijrah 1433.

Prof. Madya Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Kumpulan Pemikiran Politik dan Peradaban Islam
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

2 komentar: