Minggu, 20 November 2011

KENAPA LEMBU SABUNG PKR MENYERANG NFC......PENDEDAHAN SIAPA BARUA SEBENAR DAPig......???


INI ADALAH SATU KIRIMAN E-MAIL YANG DIKIRIMKAN KEPADA BLOG GERAKAN ANTI PKR(GAP)

MENJAWAB PERSOALAN KENAPA LEMBU SABUNG PKR BERKUBANG DALAM ISU NFC....

antara sebab mengapa pembangkang melancarkan isu NFC (ternakan Lembu):

1) kebanyakan penternak lembu perdagangan(komersal) adalah dipelopori oleh bangsa cina. dimana-mana negeri pun bangsa cina menjalankan perternakan lembu secara komersal. perternakan ini telah dijalankan selama berdekat lamanya.

2) umum kita tahu penternak bi bawa jagaan NFC adalah penternak bumiputra. mereka ini di berikan pinjaman oleh NFC di bawah skim pinjaman baka dan ladang. dan mereka ini adalah penternak bumiputra.

3) Jumlah penternak di bawah jagaan NFC meningkat setiap tahun. dan Jumlah ladang ternakan dan jumlah ternakan juga meningkat setiap tahun.

4) dijangkakan pada tahun 2015, penternak dibawah jagaan NFC sahaja telah boleh menampung permintaan pasaran dalam negara. ini belum lagi termasuk penternak bangsa cina yang menentang NFC.

5) pihak pembangkang takut apabila NFC berjalan seperti yang dirancangkan, harga bagi ternakan lembu dibawah NFC menjadi lebih murah berbanding dengan harga yang mereka tawarkan. antara faktor yang menjadikan harga penternak NFC menjadi murah adalah disebabkan oleh Penternak NFC mendapat kemudahan jualan balik ternakan dan makanan ternakan dan ubat2an ternakan jauh lebih murah berbanding penternak bukan dibawah NFC.

6) jika perkara ini berlarutan,dijangkakan pihak pernternak bangsa cina ini akan menghadapi pengucupan pasaran dalam negara pada tahun 2015.

7) bayangkan pada tahun 2015-2020 penternak bukan dibawah NFC gulung tikar satu persatu............................ini kerana bekalan makanan dari pada penternak NFC sudah mengalami lebihan pasaran dalam negara dan mereka sudah mula mengeksport lebihan bekalan tersebut............

sekian
mahbob A.R

6 komentar:

  1. pelik, isu NFC ni berdasarkan laporan ketua audit negara...laporan ketua audit negara tu tak betul la ek??HAHAHHA

    BalasHapus
  2. SUDAH DIMAKLUMKAN....LAPORAN AUDIT MEMANG DITERIMA...TETAPI PERINCIANNNNN,,,,ADALAH FAKTA HUJAHAN KEBENARAN

    BalasHapus
  3. oh, kira KPS lebih hebat dr Ketua Audit Negara la ek??

    BalasHapus
  4. ada saya kata saya hebat ? transkrip mana, manuskrip mana ?

    BalasHapus
  5. ini isu penyelewengan duit cukai rakyat..xpayah nk jdkan isu perkauman....asal melayu kalau rasuah menyeleweng xper?...lingkup Malaysia mcm nih!!

    BalasHapus