Minggu, 19 Februari 2012

DARI PENA RIDHUAN TEE.....TERBARU DAN ANDA MUNGKIN YANG PERTAMA BACA




Tentang penghinaan terhadap Islam
(Sinar Harian 20 Feb 2012)

Saya berkeyakinan bahawa orang Melayu yang menyertai parti ultra kiasu mempunyai hasrat untuk dipilih menjadi calon menjelang Pilihan Raya Umum 13, bukan kerana percaya kepada dasar parti tersebut. Almaklum sahajalah ultra kiasu sedang mencari calon-calon Melayu yang boleh diperalatkan dan ditonjolkan, bagi membuktikan bahawa mereka bukan lagi parti perkauman tetapi parti berbilang kaum. Perjuangan mereka bukan ‘Chinese first’, tetapi ‘Malaysian first’. Untuk memenuhi nafsu serakah mereka itu, maka muka-muka Melayupun dicari, terutama Melayu yang kontroversi dan mempunyai sedikit pengaruh. Malangnya, Melayu-Melayu ultra ini masih tidak sedar diri. Mementing kuasa daripada masa depan agama, bangsa dan negara. Cuba tanya parti ultra kiasu ini, apakah mereka sudah meninggalkan perjuangan Malaysian Malaysia ataupun Chinese first?

Justeru itulah, Melayu sepatutnya menjauhi parti perkauman ini yang boleh mengancam masa depan Islam, Melayu dan Raja. Orang Melayu tidak ada pilihan lain, melainkan sama ada memilih altenatif parti yang didominasi oleh umat Islam, antara PAS dan UMNO. Jika UMNO bukanlah pilihan, sekurang-kurang pilihlah PAS. Matlamat PAS jelas, walaupun dalam usaha mencapai matlamat itu masih samar, kerana terlalu banyak berpolitik dengan ultra kiasu sehingga tergadai prinsip. PKR tidak boleh diharapkan sangat, mereka ini orang yang kecewa dengan UMNO. Perangai dan perwatakan mereka tidak banyak beza.

Bekas wartawan Melayu yang baru menyertai parti ultra kiasu sejak 21 Januari lalu berhujah, sejak bersekongkol dengan parti itu, beliau dapat menjalani kehidupan seperti biasa. Misalnya, solat berjemaah di masjid, menghadiri kenduri kahwin jiran dan berterusan memberi sedekah pada malam Jumaat selepas bacaan Yasin dengan menyediakan juadah untuk jemaah. Nampak sangat hujah beliau seperti budak tidak bersekolah, tidak mencerminkan kewartawannya. Ilmu Islamnya amat cetak. Islam baginya sekadar solat dan baca yasin. Sedangkan Islam itu adalah cara hidup.

Saya syorkan Melayu ultra kiasu ini menyertai PAS jika terlalu kecewa dengan UMNO. Paling tidak, akan meningkat juga ilmu pengetahuannya mengenai Islam. Maaf, saya tidak menyentuh UMNO sebab pada bekas wartawan ini, UMNO dilihat terlalu hodoh, walaupun sebelum itu, beliau sendiri bekerja mencari rezeki anak isteri di bawah akhbar yang didakwa milik UMNO itu. Apabila sudah kecewa dan bercerai, semuanya buruk. Inilah perangai segelintir Melayu yang amat saya bimbang. Bila bercerai talak tiga, segala pekung di dada dihemburkan, sedangkan Islam melarang melakukan sedemikian. Sehingga sampai ke peringkat yang buruknya orang Islam, yang baiknya ultra kiasu yang bukan Islam.

Terbaharu, ultra kiasu menghina nasihat pemimpin-pemimpin Islam yang melarang umatnya menyambut hari kekasih atau valentine day. Pada mereka yang suka berzina ini, apakah salahnya dengan hari kekasih? Hari kekasih pada mereka begitu murni kenapa harus ditentang? Jawapan saya, hari kekasih tidak salah, tetapi berkasih-kasih sebelum nikah ketika hari kekasih, itu yang salah. Maka kuserahkanlah segala-galanya, jiwa dan raga. Akhirnya, yang menjadi mangsa orang Melayu. Ultra kiasu tidak menjadi mangsa, kerana mereka pandai makan, pandai simpan. Tidak nampak perut membuncit kerana telah dikempiskan awal-awal.

Sedangkan orang Melayu tidak ada keupayaan melakukan sedemikian, kerana agama melarang menggugurkan, walaupun hasil hubungan secara haram. Dek kerana takut malu, maka dibuanglah anak luar nikah itu merata-rata, malahan ada yang dibunuh, ditanam hidup-hidup. Adakah Melayu ultra kiasu masih buta?

Dalam Islam, tidak timbul setahun sekali baru mahu berkasih. Setelah bernikah, berkasih-kasihlah setiap saat dan waktu. Tidak perlu tunggu hari-hari tertentu. Sebenarlah budaya berkasih sehari adalah budaya jahiliah ultra kiasu. Tiada ada halal haram, malah yang haram menjadi halal. Dengan sebab itulah, mereka begitu bersungguh-sungguh memperjuangkan hak asasi manusia, termasuk hubungan seks bebas, perkahwinan gay dan lesbian. Manusia lebih hina daripada binatang. Mereka mahu manusia menjadi binatang, itulah yang dinamakan valentine day pada manusia jahil ini. Fikirkanlah kata-kata saya ini apabila menyertai parti ultra kiasu.

Bekas wartawan ini juga berkata, orang Melayu dilayan dengan baik ketika berada dalam parti ultra kiasu. Satu lagi hujah dangkal. Memanglah ultra kiasu perlu bersikap sedemikian. Jika awal-awal lagi mereka sudah menutup pintu, pastinya Melayu ultra kiasu akan angkat kaki. Jika benar-benar mahu mengujikan ultra kiasu ini, syorkan supaya meletakkan ramai calon Melayu, termasuk beliau, di Bukit Bintang atau Ipoh Timur, atau mana-mana kawasan majoriti bukan Melayu. Bukannya meletakkan calon Melayu bertanding menentang sesama Melayu di kawasan majoriti Melayu. Syorkan juga supaya parti ini menyokong undang-undang Islam untuk orang Islam sahaja, bukan untuk mereka. Jawapannya pasti ada.

Hujah beliau lagi, orang Melayu kini telah mula menyedari bahawa UMNO dan BN bukan lagi parti yang memperjuangkan kepentingan orang Melayu sebaliknya sebuah parti yang mementingkan kroni serta suku sakat mereka sahaja. Saya tidak nafikan ada kebenaran fakta tersebut, tetapi tidak seratus peratus benar. Berkali-kali saya menegur UMNO dan BN supaya berubah sebelum rebah. Perlu diingat juga, dasar UMNO dan BN selama ini turut memberi peluang kepada orang lain termasuk ultra kiasu untuk menikmati kek ekonomi yang sedia ada. Jika semua yang dilakukan UMNO dan BN buruk, sudah tentu semua ultra kiasu dan parti pembangkang yang lain berada di bawah paras kemiskinan. Persoalannya, kenapa masih ramai yang kaya raya dengan sistem yang sedia ada? Adakah kerana usaha mereka semata-mata. Sebenarnya, sistem yang sedia ada membenarkan mereka untuk menjadi kaya.

Bagaimana pula dengan kerajaan negeri pimpinan pakatan ultra kiasu, bebaskah dari kroni dan rasuah? Tidak perlu pergi jauh, lihat sahaja wajah-wajah ahli majlis dan tender-tender dalam majlis perbandaran. Siapakah yang bolot dan menyapu semuanya itu? Jika tidak faham Islam, tanyalah pemimpin PAS. Pasti rakan-rakan PAS akan memberikan jawapan siapakah ultra kiasu itu sebenarnya? Buat sementara ini PAS tidak ada pilihan lain, melainkan bersama ultra kiasu. Jika UMNO boleh berubah, saya yakin PAS akan meninggal ultra kiasu perkauman dan ultra kiasu Melayu ini. Selepas itu, saya cadangkan saudara pula tinggalkan ultra kiasu itu, masuklah PAS, jika UMNO bukan lagi alternatifnya, kerana saya tidak nampak perjuangan saudara dalam parti ultra kiasu boleh membawa saudara ke syurga? Perjuangan mereka jauh sekali dari landasan agama. Tanyalah ustaz-ustaz PAS jika masih jahil. Jangan lupa mendampingi ustaz-ustaz PAS ketika berada di masjid membaca yassin. Jika benar Melayu yang menyertai parti ultra kiasu ini ikhlas, beri amaran kepada ultra kiasu supaya jangan bersikap kurang ajar mencampuri hal ehwal agama Islam kerana umat Islam tidak pernah mencampuri urusan agama mereka.

Prof. Madya Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

Tidak ada komentar:

Posting Komentar