Senin, 31 Oktober 2011

APAKAH JINGGAY 13 ADA TELOQ NAK REPORT POLIS KARPAL HINA HUKUM HUDUD ?

KPS DAPAT TAU JINGGAY 13 AKAN BUAT LAPORAN POLIS TERHADAP SOI LEK. SOI LEK DITUDUH MENGHINA HUKUM HUDUD DAN DIBERI TEMPOH 48 JAM UNTUK MENARIK SEMULA KENYATAAN TERSEBUT. KPS PON TAK SETUJU DENGAN KENYATAAN SOI LEK. SOI LEK KALAU BODODH DAN MANDUL PENGETAHUAN ISLAM KENAPA PI HUJAH MACAM TU PULAK. APA PON KPS NAK KATA IALAH SOI LEK MEMANG BODOH KELUAR KENYATAAN MACAM TU. KPS JUGA MENYOKONG JINGGAY 13 UNTUK MEMBUAT LAPORAN POLIS. KALAU RUJUK POK NIK KES DAP NESCAYA POK NIK KATA TAK PA, DAP TAK FAHAM ISLAM. KPS NAK TANYA JUGAK, JINGGAY 13 BUAT TAK LAPORAN POLIS KARPAL SINGH HINA HUKUM HUDUD....KPS LAMPIRKAN DI BAWAH...JANGAN KATA KPS KEPALA BATU PULAK. ALANG-ALANG DAH LAPOR SOI LEK....KARPAL SINGH TAK LAPOR PULAK ????? APAKAH JINGGAY 13 AKAN LAPORKAN JUGA KARPAL HINA HUKUM HUDUD ? APAKAH JINGGAY ADA TELOQ ?






Ahmad Amir Arshad Ahmad
Jingga 13 menuntut untuk Dato Seri Dr Chua Soi Lek meminta maaf atas kenyataan menghina HUDUD dan menarik balik kenyataan itu dalam masa 48 jam.









Hukum Hudud Hanya Akan Menambah Bilangan Kes - Karpal

GEORGE TOWN, 31 Okt 2011 - Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata hukum hudud hanya akan menambah bilangan kes jenayah dan bukan mengurangkannya kerana mustahil bagi pendakwa dapat membuktikan kes pendakwaan yang sewajarnya.
Beliau berkata syarat-syarat yang begitu ketat mahukan empat saksi dibawah perlaksanaan hudud bermakna kes jenayah perlu dibuktikan secukupnya tanpa sebarang kesalahan.
Karpal turut menyentuh perlaksanaan hudud adalah bertentangan dengan norma sistem undang-undang jenayah semasa yang hanya memerlukan pendakwa membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.
Beliau menambah dibawah undang-undang perlaksanaan hukum hudud, keempat-empat saksi perlu bersih dari sebarang dosa dan mengamalkan ajaran Islam yang sebenar. Karpal turut berkata pihak pendakwaan cukup sukar dalam menyediakan empat saksi bagi membuktikan berlakunya kes zina, sumbang mahram, rogol dan liwat.
“Penjenayah pasti akan memilih hukum hudud kerana mustahil bagi pihak pendakwa mahu membuktikan kes.
“Hudud akan menyebabkan penjenayah bebas dan kes jenayah pasti meningkat," kata Karpal kepada wartwan semasa membuat lawatan di kawasan parlimennya.
Karpal menolak cadangan bahawa undang-undang hudud ciptaan Tuhan bertujuan untuk mencegah jenayah dan menanamkan rasa takut dalam rakyat, dan menyifatkannya sebagai "kesalahfahaman konsep".
Beliau turut merujuk kepada deklarasi Amnesty International, sebuah pertubuhan hak asasi manusia yang mengatakan hukuman mati adalah kejam dan zalim malah mempersoalkan betapa teruknya memotong kaki dan tangan di bawah undang-undang hudud. KLpos.

4 komentar:

  1. Nik Abdul Aziz Nik Mat:
    Saya tertarik dengan kenyataan yg dikeluarkan oleh YB Karpal Sing seperti yang tersiar di dalam portal berita Malaysiakini. Katanya, hudud boleh menyebabkan penjenayah terlepas kerana pembuktian empat orang saksi yang sukar diperolehi. Saya mengalu-alukan pandangan rakan-rakan Pakatan Rakyat utk memantapkan kefahaman mereka. Dalam hal ini, ada sedikit silap faham saudara Karpal Singh. Sekiranya seseorang terlepas dari hukuman hudud, seseorang itu masih boleh dikenakan hukuman di bawah hukuman takzir. Bersalah tetap bersalah dan tetap dihukum. Apapun, dalam konteks pelaksanaan hudud di Kelantan, kenyataan hanya akan dikeluarkan oleh YB Dato Mohd Amar Abdullah.

    BalasHapus
  2. KALAU DAP SEMUA SALAH FAHAM...KALAU ORANG BN SEMUA JAHIL AGAMA....SKRIP PAS YANG SUDAH-SUDAH LEPAS

    BalasHapus
  3. hang tak reti nak baca/faham ka apa yg beza antara apa yg karpal dengan CSL ckp?? hang ni sah la "buta hati" sbb terlampau fanatik dgn nasionalisme..

    BalasHapus
  4. HINA TETAP HINA, YG BEZAKAN IALAH SAPA BACUL ATAU TIDAK ????

    BalasHapus