Kamis, 01 Desember 2011

ANWAR BERTINJU DENGAN IBRAHIM ALI......PAK NUAR K.O TERKANGKANG



IBRAHIM ALI BELASAH PAK NUAR AL-JUBURI


Sedutan Ucapan Datuk Ibrahim Ali, Ahli Parlimen Pasir Mas, di Dewan Rakyat, 29 November 2011

Ketua Pembangkang apabila saya bangun,dia keluar.Apa yang dia allergic sangat dengan Pasir Mas ini? Rakan kongsi di Kamunting dahulu selama dua tahun.

Dahulu saya sudah bercakap dalam majlis tertinggi (UMNO) sewaktu beliau dipecat sebagai timbalan presiden berdepan dengan Ketua Pembangkang. ..yang penting saya hendak beritahu kepada rakyat Malaysia bukan kepentingan Ketua Pembangkang daripada Permatang Pauh tetapi yang penting ialah keselamatan rakyat negara kita.

Jadi Tuan Yang di-Pertua dan bagi mereka ini buat apa sahaja pun mereka tidak akan setuju ..sehingga Ketua Pembangkang jadi Perdana Menteri.

Selagi dia tidak dapat memerintah, jadi Perdana Menteri untuk menyelesaikan masalah-masalah peribadinya, selagi itu dia tidak bersetuju.

Tuan Yang di-Pertua,

Saya hendak menjawab sedikit sahaja yang dibangkitkan oleh Ketua Pembangkang. Dia timbulkan tadi isu Libya, demokrasi Indonesia, hal operasi lalang, Majlis Peguam sudah sebut tadi. Selepas itu cerita Burma, cerita Zimbabwe. Bukan main lagi!

Double Standard

Saya hendak kata, saya hendak tunjuk dengan tangan saya. Inilah ahli politik yang saya kira double standard, munafik dan memang hipokrit!

Hipokrit, double standard the first degree, the highest degree. Memang semua orang tahu!

Cakap kononnya bila Yang Berhormat Pasir Salak sebut soal Operasi Lalang, dia tidak pernah bela. Dia bangun, jawab memutar belit. Kononnya dia turut membela.

Dia persoalkan pula kenapa tidak ada di kalangan Barisan Nasional ini mempersoalkan tindakan Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir sewaktu menjadi Perdana Menteri. Kenapa tidak ada siapa yang bantah?

Orang lain tidak bantah tidak bercakap tidak mengapa, dia tidak bercakap pun. Dia ini Timbalan Perdana Menteri pada waktu itu. Bercakaplah! Senyap! Lari pula itu.

Saya percaya kalau dia di dalam kerajaan dia pun penyokong ini. [Ketawa] Mungkin lebih kuat daripada yang lain.

Bila Nak Insaf

Letihlah dengan dia ni. Habis orang letih dengan kawan kita ini. Bila hendak insaf dan sedar pun saya tidak tahu.

Sebut Libya, tengok dia hendak bandingkan kenapa kebangkitan rakyat Libya..Ini kerana ditekan, dizalimi, begitu begini, begitu begini.

Kalau ada kezaliman di Libya, Muammar Gaddafi dengan rakyatnya, biar rakyat dialah urus. Selesai. Ini apa yang NATO masuk campur ini? Yang kita menentang NATO masuk campur. NATO ini pembelakang Amerika.

Memanglah Ketua Pembangkang pun Amerika di belakang. [Ketawa]

Hasut Indonesia

Yang pergi hasut di Indonesia ini – inilah dia. Mana dia tidak nampak, mana pergi? [Ketawa] Yang pergi hasut ialah Ketua Pembangkang, Anwar!

Yang Berhormat Dato’ Seri Anwar Ibrahim dari Permatang Pauh keluar gambar. Bercakap setiap dua bulan sekali pergi hasut orang Indonesia. Orang-orang Indonesia kena tangkap, kena rotan, kena hamun, kena baling, macam-macam. Jadi dia juga. Selepas itu dia banding Burma dengan Zimbabwe.

Burma dengan Zimbabwe ini saya belum dengar lagi ada orang anjur Sekualiti Merdeka. [Ketawa] Belum saya dengar lagi!

Jadi adakah kita hendak bebas, hendak ukur benchmark negara kita dari segi demokrasi ini, hendak buat perhimpunan mesti dua hari…Demokrasi kita ada waktu terpimpin. Kita kena tengok latar belakang sejarah negara kita. Jangan kita sewenang-wenangnya hendak banding dengan pihak-pihak ini.

Demonstrasi Baling 1970-an

Waktu perhimpunan 3 Disember, isu Baling yang Ketua Pembangkang turut terlibat. Dia pergi bersyarah “kita berjuang kerana kemiskinan.”

Sebenarnya, saya mengaku Tuan Yang di-Pertua, saya salah seorang penganjur tunjuk perasaan Baling. Ketua Pembangkang duduk luar lagi. Dia balik empat hari baru dia pergi ke Masjid Negara. Dia bersyarah, ambil alih. Dialah jadi heronya. Dia bersyarah rata-rata. Dialah pejuang Baling.

Saya ingat Tuan Yang di-Pertua, pada waktu itu tengah saya berucap di Stadium Negara pada tahun 1974, tengah duduk berucap ada orang baling cermin di Masjid Negara. Ini kumpulan sosialis yang lepas itu kawan ini lari ke luar negara.

Jadi maknanya bila ada perhimpunan tidak terkawal. Penyamun, perompak, komunis, macam-macam pihak boleh ambil kesempatan menghuru-harakan negara.

Skandal Liwat & Video Seks

Memang saya ada perbezaan dengan ketua Pembangkang, Anwar ini , sebab apa yang saya buat, saya mengaku.

Berani buat, berani tanggung. Akan tetapi masalah pembangkang ini, berani buat tidak berani tanggung.

Kita tahu sebelum ini Ketua Pembangkang menghadapi kes liwat dengan Saiful Bukhari. Saya dengar tape recorder. Saya pernah pergi dengar dia ceramah. Saya duduk dalam kereta, saya buka cermin saya dengar sebiji, sebiji.

Dia bercakap, dia bela diri dia, dialah hakim, dialah peguam, semua dia. [Ketawa]

Pada saya, memang walaupun saya tidak belajar undang-undang, saya setakat belajar dekat Holiday Inn sahaja. Dia ada Temple Inn, dia ada Lincoln’s Inn, saya belajar Holiday Inn sahaja. Akan tetapi saya dengar, betul-betul contempt of court. Memang boleh didakwa di bawah penghinaan mahkamah.

Akan tetapi saya tengok, tak tahulah mungkin peguam negarakah, poliskah, siapa bertanggungjawab macam tidak ada political will.

Raja dan kerajaan, akan mendapat kemenangan menentang kezaliman di mana kezaliman ini datang daripada orang yang menuduh orang zalim tetapi dia sebenarnya zalim.

Jadi kena ada political will. Kalau hendak tunggu macam itu, ini contempt of court.

Kemudian, pendakwaan hendak siasat video yang mirip muka Ketua Pembangkang. Saya hendak tengok, saya sudah umur 61 tahun. Saya takut kita sudah tidak ada dah. [Ketawa]

Biarlah awal sikit. Kena cepat sikit. Kalau tidak, saya pun tergantung-gantung.

Sumber AIDC

Tidak ada komentar:

Posting Komentar