Kamis, 25 Agustus 2011

JOM KITA MEMBANTU SESAMA KITA DI BULAN YANG MULIA INI


APA PEJABAT ZAKAT AKAN LAKUKAN......JANGAN PISANG BERBUAH BANYAK KALI....


SUNGAI SIPUT 24 Ogos - Sambutan Hari Raya Aidilfitri ini hambar buat sekeluarga 16 orang apabila bakal kehilangan tempat berteduh untuk meneruskan penghidupan.

Ini kerana tuan tanah tempat Mohd. Razi Mat, 62, menetap bersama isteri, Asiah Manan, 61, dan 14 anaknya di Kampung Makmor di sini sejak 1983 berhasrat mengambil kembali tanah yang disewakan itu.

Kata Mohd. Razi, perasaannya untuk menyambut Aidilfitri kali ini berkecamuk memikirkan nasib keluarganya selepas ini.

"Tak tahulah apa nasib kami selepas ini. Hidup kami ibarat 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang' kerana kemiskinan yang tidak berkesudahan.

''Kini masalah tempat tinggal menghantuinya dan oleh itu saya memohon Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Lintang membantunya menyelesaikan masalah yang dihadapainya," katanya ketika ditemui di rumahnya baru-baru ini.

Menurut Mohd. Razi, empat anaknya sudah mendirikan rumahtangga manakala 10 lagi masih dalam tanggungannya dengan dua lagi masih bersekolah.

Katanya, anak sulungnya, Mohd. Fuzilan, 31, kini dikategorikan sebagai orang kurang upaya (OKU) setelah kehilangan sebahagian kaki dan tangan akibat kemalangan.

"Saya mohon bantuan kerajaan negeri untuk memberikan rumah di bawah Program Perumahan Mesra Rakyat bagi membolehkan 10 anak saya berteduh termasuk memohon bantuan dari Yayasan Bina Upaya Perak, sehingga kini masih belum mendapat jawapan," katanya.

Difahamkan, sebidang tanah telah disediakan di kawasan berhampiran namun Pejabat Daerah dan Tanah Sungai Siput belum meluluskannya. Menurutnya, dengan hanya bekerja kampung dia terpaksa menyara kehidupan mereka sekeluarga.

"Saya membuat kerja-kerja kampung seperti meracun dengan pendapatan RM40 sehari. Sepanjang Ramadhan ini kami makan sekadar termampu sahaja," katanya.

Jelasnya, akibat pendapatan yang tidak mencukupi, rumah yang didudukinya sekarang terlalu uzur dan terlalu sempit untuk diduduki walaupun sebelum ini pernah mendapat bantuan pembinaan rumah.

"Akibat rumah yang sempit juga anak-anak terpaksa tidur berhimpit- himpit dan kadang-kadang mereka yang sudah besar terpaksa menumpang tidur di rumah jiran," katanya.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati sebahagian besar daripada dapur rumah Mohd. Razi sudah berlubang akibat dimakan anai-anai manakala atapnya hanya ditutupi dengan plastik untuk mengelak ditimpa hujan.

Akibat kemiskinan juga, dia terpaksa mendapatkan bekalan air dari rumah jiran.

Sementara itu, Mohd. Fuzilan turut merayu kepada pihak berkuasa supaya memberikannya bantuan kaki dan tangan palsu supaya boleh berdikari.

"Kaki palsu yang digunakannya sekarang sudah rosak. Saya merayu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Baitulmal memberi bantuan untuk mendapatkan kaki dan tangan palsu bagi meneruskan kehidupan," katanya yang kini menjadi pembantu kedai.

Kepada sesiapa yang berhasrat membantu keluarga Mohd. Razi boleh mengunjungi mereka di No. 10D, Kampung Makmor, Sungai Siput Utara, Perak atau menghulurkan bantuan ke akaun Maybank 166010044077 atau boleh menghubunginya di talian 013-4140170.

KPS: BANTU-MEMBANTU AMALAN MULIA DI HARI BAIK BULAN BAIK INI,

Tidak ada komentar:

Posting Komentar