Sabtu, 29 September 2012

KOR MING-KHOO HAM: SAMA BODOH SAMA BANGANG

NGA KOR MING KEPARAT PULAK BERSUARA.....KONONNYA KALAU BERSUMPAH DI MASJID, MAHKAMAH SEMUA BOLEH TUTUP.....WOI KOR MING BANGANG.....HANG TAU TAK APA YANG DR. ZAMBRY CUBA BANGKITKAN?????? KALAU HANG TAK TAU ELOK HANG SENYAP TUTUP MULUT.....RASULULLAH AJAQ UMAT ISLAM SENYAP KALAU TAK TAU SESUATU PERKARA.....RASANYA HANG PUN BOLEH IKUT ITU. SEBELUM NI PUN SEPUPU KOR MING KEPARAT NI IAITU KHOO HAM DAH HINA ISLAM....BILA NGEH BERSUARA NGOK MEMBELA DAN KINI NGA PULAK.....CUKUP 3 BADUT DI PERAK BERSUARA.
WA MAU KASI DENGAQ SAMA LU KOR MING, APA ITU SUMPAH YANG ZAMBRY MAKSUDKAN......NABI KAMI PUN PERNAH BUAT PERKARA TERSEBUT. BUKAN UN TUK SEMUA KES DAN MAHKAMAH TAK PERLU TUTUP....KALAU ADA MAHKAMAH PUN LU KOR MING BANGANG TETAP KATA ITU MAHKAMAH UMNO.....LU INGAT LA BALIK KOR MING...LU MAKAN SEMUT BANYAK KA?????? KALAU NIZAR BELA WA TARAK PERCAYA....NIZAR HARBI SANGGUP GUNA NAMA ALLAH UNTUK MENIPU......TAPI WA MAU KASI KONGSI APA ITU SUMPAH(MUHABALAH) YANG ZAMBRY KASI TAU SAMA LU....KALAU LU TANYA PAS SEMUA TARAK MAU JAWAB......WA MAU KASI KONGSI SAMA LU SURAH ALI-IMRAN AYAT 59-64.....
3-59: Sesungguhnya perbandingan ‘Isa di sisi Allah adalah seumpama Adam. Dia (Allah) menjadikannya (Adam) daripada tanah, kemudian Dia (Allah) berfirman: “Kun (Jadilah)!” Maka jadilah dia (Adam).
Perbandingan ‘Isa di sisi Allah adalah seumpama Adam. Allah menciptakan ‘Isa tanpa bapa. Penciptaan ‘Isa itu tidaklah sukar berbanding penciptaan Adam tanpa bapa dan ibu. Adam diciptakan daripada tanah dengan kalimah “Kun”. ‘Isa diciptakan tanpa bapa juga dengan kalimah “Kun”. Kedua-duanya adalah manusia, hamba Allah dan nabi-nabi-Nya. Sangatlah tidak wajar pada akal jika menganggap ‘Isa yang tanpa bapa itu sebagai tuhan sedangkan Adam yang tanpa bapa dan ibu masih dianggap sebagai manusia. Keistimewaan yang Allah letakkan kepada mana-mana makhluk tidaklah sampai menjadikan makhluk itu tuhan atau anak tuhan. Ada pula segolongan orang Yahudi yang tidak mahu menerima kenyataan ‘Isa diciptakan tanpa bapa sedangkan mereka mengakui Adam diciptakan tanpa bapa dan ibu. Mereka menolak ajaran ‘Isa, malah pemuda yang bernama ‘Isa itu tidak wujud dalam catatan sejarah mereka.
3-60: Kebenaran itu daripada Rab (Tuhan) engkau, maka janganlah engkau termasuk golongan yang ragu-ragu.
Allah mengingatkan bahawa apa yang diceritakan oleh al-Qur’an itu adalah benar. Benar Adam diciptakan daripada tanah dengan kalimah “Kun”. Benar ‘Isa diciptakan tanpa bapa dengan kalimah “Kun”. Benar Maryam itu seorang perawan yang suci. Benar Hawari itu pengikut setia ‘Isa memperjuangkan al-din Allah. Benar ‘Isa tidak mati dibunuh oleh orang Yahudi. Benar ‘Isa diangkat ke langit sama ada secara roh sahaja atau secara roh dan jasad sekali. Semuanya adalah benar.
3-61: Sesiapa membantah engkau (Muhammad saw) tentang (kebenaran) itu, sesudah datang pengetahuan kepada engkau, maka katakanlah: “Marilah, kita ajak anak-anak kami, anak-anak kamu, isteri-isteri kami, isteri-isteri kamu, diri-diri kami dan diri-diri kamu, kemudian kita bermohon dengan bersungguh-sungguh, serta kita mohonkan agar laknat Allah menimpa orang yang berdusta.”
Jika mereka masih juga menafikan kebenaran tersebut, sedangkan kebenaran itu disampaikan melalui wahyu Allah, maka ajaklah mereka melakukan sumpah berat atau mubahalah. Kedua-dua pihak yang melakukan mubahalah itu hendaklah memanggil anak-anak mereka, isteri-isteri mereka dan diri mereka sendiri. Kemudian hendaklah bermohon sungguh-sungguh agar laknat Allah menimpa orang yang berdusta. Mubahalah ini merupakan satu cabaran yang hebat yang Allah lemparkan kepada puak yang mendustakan Nabi Muhammad saw dalam hal Almasih ‘Isa ‘ibn Maryam. Cara mubahalah sudah terkeluar daripada hujjah dan logik. Perkara ‘Isa itu adalah kepercayaan, maka berdasarkan kekuatan kepercayaan masing-masing diadakan mubahalah. Tidak perlu lagi bertengkar dan berhujjah, mengemukakan dalil akal dan sebagainya. Orang yang berani melakukan mubahalah itu adalah orang yang bukan sahaja percaya malah mempunyai pengetahuan tentang perkara yang dipertikaikan itu. Pengetahuan yang sebenar datangnya daripada Allah. Sebagai tanda meyakini dan beriman sungguh-sungguh kepada apa yang disampaikan oleh Allah, maka Nabi Muhammad saw diletakkan dalam situasi melakukan mubahalah. Tidak ada orang Nasrani atau Yahudi yang menyahut cabaran tersebut.
3-62: Sesungguhnya ini adalah cerita benar, dan tidak ada daripada (apa jua yang dianggap sebagai) Ilah (Tuhan), melainkan Allah. Dan sesungguhnya Allah, sungguh Dia (Allah) adalah al-’Aziz (Maha Perkasa), lagi al-Hakim (Maha Bijaksana).
Sekali lagi Allah menegaskan bahawa kisah Almasih ‘Isa ‘ibn Maryam yang diceritakan oleh al-Qur’an itu adalah benar. Tidak ada Ilah melainkan Allah. Hanya Allah yang berkehendak dan berkuasa menciptakan ‘Isa sebagaimana yang dikehendaki-Nya. Taraf ‘Isa adalah taraf penciptaan Allah, bukan anak Allah atau setara dengan Allah. Allah adalah al-‘Aziz lagi al-Hakim. Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Allah Maha Perkasa mempertahankan kedudukan-Nya sebagai Ilah Yang Esa, tidak beranak, tidak diperanakkan dan tidak ada yang setara dengan-Nya. Allah Maha Bijaksana dalam mengaturkan takdir kepada makhluk-Nya. Segala yang Allah ciptakan adalah teratur dan seimbang, tidak ada cacat celanya. Renungan yang mendalam akan melahirkan kekaguman terhadap kebijaksanaan Allah itu.
3-63: Kemudian jika mereka berpaling, sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui orang yang melakukan kerosakan.
Orang yang berpaling, tidak mahu menerima apa yang diwahyukan oleh Allah, tidak mahu menerima akidah tauhid dan tidak mahu melakukan mubahalah, maka sesungguhnya mereka adalah orang yang sudah rosak akal budinya dan mereka menyebarkan kerosakan itu kepada orang lai
3-64: Katakanlah: “Wahai Ahli Kitab! Marilah kepada satu kalimah yang sama antara kami dengan kamu, bahawa kita tidak mengabdikan diri melainkan kepada Allah, dan kita tidak menyengutukan-Nya (menyengutukan Allah) dengan sesuatu; dan (juga) sebahagian daripada kita tidak menjadikan sebahagian yang lain sebagai ‘arbab’ (tuhan-tuhan) selain Allah.” Jika mereka berpaling katakanlah: “Saksikanlah bahawa kami adalah Muslimin (orang yang menyerah diri kepada Allah).”
Ajakan Rasulullah saw kepada muhabalah telah ditolak oleh orang-orang yang diberi kitab itu. Penolakan itu menunjukkan bahawa dalam hati mereka ada keraguan terhadap akidah yang mereka pegang. Oleh itu mereka diajak kepada ajaran pokok yang ada persamaan di antara mereka sebagai Ahli Kitab dan ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw. Mereka diajak kepada satu kalimah iaitu kalimah tauhid: tidak mengabdikan diri melainkan kepada Allah; tidak menyengutukan Allah dengan sesuatu dan tidak menjadikan mana-mana manusia sebagai arbab (tuhan-tuhan) selain Allah. Ajaran pokok ini terdapat di dalam semua kitab-kitab, baik Kitab Tawrat yang dipegang oleh orang Yahudi, Kitab Injil yang dipegang oleh orang Nasrani dan juga Kitab al-Qur’an yang dipegang oleh Nabi Muhammad saw dan pengikutnya. Ajaran tauhid ini masih terdapat di dalam kitab-kitab Tawrat dan Injil, walaupun sudah dimasukkan dengan unsur kemusyrikan. Di satu bahagian kitab-kitab tersebut mengajarkan tauhid dan di bahagian yang lain pula memperkenalkan syirik. Buangkan bahagian yang mengajarkan syirik itu. Tetapkan pengabdian hanya kepada Allah Yang Maha Esa. Jangan diadakan tuhan-tuhan yang lain. Jangan menjadikan manusia seperti ‘Isa dan ‘Uzair sebagai anak tuhan. Inilah yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw. Jika golongan Ahli Kitab menolak ajaran tauhid ini maka janganlah bertolak ansur dalam soal akidah ini. Tetapkan pendirian sebagai Muslim yang berserah diri kepada Allah dan berpegang kepada ajaran tauhid.
HARAP LU KOR MING ADA FAHAM.......DALAM ISLAM BUKAN 'KOLOT' MACAM TAFSIRAN PAS......DALAM ISLAM AL-QURAN SUDAH JELAS SELESAIKAN MASALAH MELALUI BERBAGAI KAEDAH CONTOHNYA NABI YUSOF DIDAPATI TIDAK BERSALAH MELALUI KOYAKKAN BAJU, BUKAN MELALUI 4 ORANG SAKSI....KALAU ORANG PEREMPUAN KENA ROGOL TANPA DAPAT MENYEDIAKAN 4 ORANG SAKSI PASTI ISLAM ITU DIANGGAP SEBAGAI ZALIM. MAKA PENGGUNAAN DNA ADA BOLEH KERANA ILMU INI DARI ALLAH JUGA. MAKA LU SUDAH FAHAM KA KOR MING TENTANG INI SUMPAH(MUHABALAH)

1 komentar:

  1. Cina cibai nie apatau...
    Takat spin sana sini boleh...
    Ayat quran yg dibaca pun disokong oleh puak2 pas sesat....
    Pas akan back up mamat cibai lancau nie...!

    BalasHapus